Moskova'nın tarihi otomobil imalathanesi Moskvich'in yenilenmesi, Rus otomotiv endüstrisinde Çin'in etkisinin arttığının bir göstergesi olarak karşımıza çıkıyor.
Sovyetler Birliği döneminden kalma Moskvich marka araçların aksine, Moskova'daki fabrikadan çıkan yeni modeller modern tasarıma ve Çin menşeili teknolojik parçalara sahip. Reuters'a konuşan ve isimlerinin gizli kalmasını isteyen kaynaklara göre, Moskvich 3 modeli aslında Çin'den gelen parçalarla Moskova'da monte edilen bir JAC Sehol X4 modelidir.
Geçtiğimiz ay Moskvich, 3 ve 3e modellerinin büyük parçaların montajı yöntemiyle üretildiğini ve bir "yabancı ortak" ile çalıştıklarını açıklamıştı. İsmi açıklanmayan bu ortağın JAC olduğu doğrulanmasa da, Moskvich üretiminin yerelleştirilmesi konusunda ilerlemeye devam ettiğini ve yakın gelecekte daha fazla Rus yapımı bileşen içerecek üretim aşamalarını devreye sokmayı planladığını belirtti.
Bu arada, JAC Motors konuyla ilgili yorum yapmaktan kaçındı.
Rusya'daki otomotiv pazarı verileri, Batılı şirketlerin ülkeden çekilmesiyle birlikte Çinli üreticilerin pazar payını hızla artırdığını gösteriyor. Autostat'a göre, ithal Çin otomobillerinin Rusya pazarındaki payı Haziran 2021'de %7 iken, bu oran şimdi %49'a çıktı.
Çin'in Rusya'ya otomobil ihracatında ciddi bir artış yaşanıyor. 2023'ün ilk yarısında, Çin'den Rusya'ya yapılan binek otomobil ihracatı neredeyse 4,6 milyar dolara ulaşarak, geçen yıla göre 6,4 kat arttı.
Çin firmalarının Rusya'daki varlığı, Renault ve Nissan gibi markaların terk ettiği fabrikaları devralarak artırıldı. Reuters'ın incelemesi ve sektöre yakın dört kaynağın ifadesine göre, altı Rus otomobil fabrikası şu an Çin modellerini üretiyor veya üretmeyi planlıyor. Bu fabrikaların yıllık toplam kapasitesi yaklaşık 600.000 araç.
Rusya'nın Sanayi ve Ticaret Bakanlığı konuyla ilgili yorum talebine yanıt vermedi.
Bağımsız bir otomotiv uzmanı olan Vladimir Bespalov, Çin üreticilerinin artan etkisinin Rus otomotiv sektörü için pozitif bir etki yarattığını, üretimin devam etmesini ve iş gücünün korunmasını sağladığını belirtiyor. Putin, 2020 yılında sektörün yaklaşık 300.000 kişilik bir istihdam yarattığını açıklamıştı.
Batılı şirketlerin çekilmesiyle boşalan yerlere Çin firmalarının yerleşmesi, Rusya'da araç montajının yeniden canlanmasına ve istihdamın sürdürülmesine olanak tanıyor. Yerli üretimin, 2021'de yaklaşık 1,4 milyon binek araç iken, 2022'de 450.000'e düştüğü göz önünde bulundurulduğunda, bu hareketlilik sektör için hayati önem taşıyor.
kaynak: Reuters