New York Times'ın (NYT) haberine göre, teknoloji milyarderi Elon Musk, son zamanlarda Çin ile olan ilişkileri nedeniyle dikkat çekiyor. 2020'de ekonomik zorluklar yaşayan Tesla, Musk'ın liderliğinde Çin'in Şanghay şehrinde bir fabrika açarak büyük bir adım attı. Bu hamle, Tesla'ya düşük maliyetli parça ve işgücü sağladı ve Çin hükümeti, genellikle yabancı işletmelere sunmadığı bazı avantajları Musk'a sundu. Tesla, Çin'de yerel bir ortak olmadan fabrika açan ilk yabancı şirket oldu.
Ancak, Tesla'nın Çin'deki performansı, özellikle yerel elektrikli otomobil üreticisi BYD ile karşılaştırıldığında zayıfladı. BYD, 2023'ün son çeyreğinde Tesla'dan daha fazla satış gerçekleştirdi. Ayrıca, Tesla'nın Çin'deki lobicilik çalışmaları ve Şanghay fabrikasının kurulması sırasında emisyon düzenlemelerinde yapılan değişiklikler de haberde yer aldı.
Musk, Şanghay fabrikasının kuruluşunda, daha sonra Çin Başbakanı olan Li Çiang ile yakın işbirliği içinde olduğu belirtildi. Tesla'nın Asya pazarındaki varlığı, özellikle General Motors'un eski Asya yöneticisi Michael Dunne tarafından, şirketin bölgedeki pazar dinamiklerini değiştirdiği şeklinde değerlendirildi.
Musk, Çinli elektrikli otomobil üreticilerinin Tesla'yı geride bırakabileceği konusunda uyarıda bulunarak, rekabetle başa çıkabilmek için Çin'de bazı modellerin fiyatında indirime gidildiğini açıkladı. Şanghay fabrikasında üretimin azaltılması kararı ve sonrasında yaşanan hisse değeri düşüşü de gündeme geldi.
NYT, Musk'ın Çin'deki faaliyetlerinin ABD'de de dikkat çektiğini, özellikle ABD Senatosu İstihbarat Komitesi'nden Demokrat Mark Warner'ın Musk'ın Çin'deki finansal risklerine dikkat çektiğini belirtti. Ayrıca, Çin ordusunun Tesla araçlarının kameralarıyla hassas veri toplayabileceği endişesiyle 2021'de bu araçların askeri tesislere girişini yasakladığı da haberde yer aldı.