Çin, tünel kazma teknolojisinde yeni bir rekora daha imza attı. Yerli olarak geliştirilen tünel açma makinesi (TBM) ile dünyanın en derin sualtı kazısı başarıyla tamamlandı. Bu heyecan verici gelişme, hem yurt içi hem de uluslararası alanda büyük yankı uyandırdı.
“Shenjiang No. 1” ile Derinliklerde Rekor
Çin'in yerli üretimi olan ve "Shenjiang No. 1" adı verilen tünel açma makinesi, 13,42 metre kesme çapına sahip. Bu dev makine, Pearl Nehri halicinde deniz tabanının tam 106 metre altındaki sualtı yüksek hızlı demiryolu tünelinin kazısını 19 Ağustos'ta başarıyla tamamladı. Bu tünel, sadece Çin’in değil, dünyanın en zor sualtı kazı projelerinden biri olarak tarihe geçti.
Teknolojinin Gücüyle Zorlu Koşullar Aşıldı
Tünel, 3.590 metre uzunluğunda ve Dongguan şehrini Guangzhou'nun Nansha bölgesine bağlıyor. Guangdong eyaletinde yer alan bu hat, Shenzhen-Jiangmen Demiryolu’nun en kritik noktalarından biri. Zorluk ise sadece derinlik ve su basıncından ibaret değil; karmaşık hidrolojik ve jeolojik koşullar, projeyi daha da zorlu hale getirdi.
Makine, 13 farklı jeolojik katmandan geçmek zorunda kaldı ve 1,06 MPa'lık aşırı su ve toprak basıncına maruz kaldı. Bu koşullarda yapılan her kazı, büyük bir mühendislik başarısı olarak değerlendiriliyor. Tünelin 490 metrelik fay bölgesinde yapılan çalışmalar, inşaatın en karmaşık ve riskli kısmı olarak kabul ediliyor.
Akıllı Sistemlerle Güvenli Kazı
Bu zorluğun üstesinden gelebilmek için "Shenjiang No. 1", son teknoloji akıllı sistemlerle donatıldı. Otomatik basınç kapatma, gelişmiş havalandırma ve soğutma sistemleri sayesinde, makine zorlu jeolojik koşullarda bile kesintisiz ve güvenli bir şekilde çalışmayı başardı. Tünel kazısının tamamlanması tam 969 gün sürdü.Çin, bu tür projelerde elde ettiği deneyim ve başarılarla sadece kendi sınırlarını aşmakla kalmıyor, dünya genelinde de TBM teknolojisinde lider konuma yükseliyor. Bugün dünya üzerindeki her 10 TBM’den 7’si Çin üretimi ve Çin’de kullanılan TBM'lerin yüzde 95'i yerli olarak üretiliyor.
Bu büyük başarı, Çin’in mühendislik ve teknoloji alanındaki liderliğini daha da pekiştirirken, gelecekte daha da iddialı projelere imza atılacağının bir göstergesi. Shenzhen-Jiangmen Demiryolu tamamlandığında, Shenzhen'deki Qianhai serbest ticaret bölgesi ile Guangzhou'daki Nansha serbest ticaret bölgesi arasındaki seyahat süresi sadece 30 dakikaya düşecek. Bu da, bölgedeki ekonomik kalkınmayı önemli ölçüde artıracak.Çin Demiryolu Ekipman Grubu’nun baş mühendisi Jia Lianhui’ye göre, tünel kazma makineleri ve bulut bilgi işlem merkezleri ile desteklenen akıllı kazı teknolojileri, yakın gelecekte gözetimsiz ve tamamen otomatik hale gelecek.