Çin merkezli Qingdao Kelin Motor Teknoloji Grubu, Türkiye'nin Diyarbakır şehrinde büyük bir yatırıma imza atmayı planlıyor. Grubun amacı, Karacadağ Organize Sanayi Bölgesi'nde (OSB) bir elektrikli otobüs üretim tesisi kurmak. İlk etapta 100 dönüm arazi talep eden şirket, bu yatırımın ilk aşamasında 1.500 kişiye istihdam sağlayacak.
DİYARBAKIR EKONOMİSİNE CANLILIK GETİRECEK
Bu girişim, Diyarbakır ekonomisi için büyük bir önem taşıyor. Karacadağ OSB Yönetim Kurulu Başkan Vekili Mehmet Beşir Yılmaz ve Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mehmet Kaya, bu yatırımın hayata geçmesi için yoğun çaba sarf ediyor. Yatırımın özel teşviklerden yararlanabilmesi için Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi ile de görüşmeler gerçekleştiriliyor
Qingdao Kelin Motor Teknoloji Grubu, elektrikli araç teknolojilerinde öncü bir firma olarak biliniyor ve uluslararası alanda büyüme hedefleri doğrultusunda önemli adımlar atıyor. Şirket, başlangıçta elektrikli otobüs montajına odaklanmayı ve zamanla otobüs parçalarının yerel üretimini artırmayı planlıyor. Üretilen otobüslerin Orta Doğu ve Türk Cumhuriyetleri'ne ihraç edilmesi hedeflenirken, ikinci etap yatırımların tamamlanmasıyla birlikte Avrupa pazarına da açılmayı planlıyorlar Bu iş birliği, sadece yerel ekonomiye katkı sağlamakla kalmayıp, Türkiye'nin global elektrikli araç pazarındaki konumunu da güçlendirecek. Bu yatırımın, Diyarbakır'ı önemli bir sanayi merkezi haline getirmesi ve bölgenin ekonomik kalkınmasına büyük katkı sunması bekleniyor
GİRİŞİM İÇİN NE KADAR YATIRIM GEREKİYOR?
Türkiye'de bir elektrikli otobüs üretim tesisi kurmak için gereken maliyet, tesisin kapasitesi, konumu ve kullanılan teknoloji gibi birçok faktöre bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Genel bir maliyet tahmini vermek için çeşitli örneklere bakabiliriz.
Temsa: Türkiye'nin önde gelen otobüs üreticilerinden biri olan Temsa, Adana'daki tesisinde elektrikli otobüs batarya paketleri üretmeye başladı. Temsa'nın tesisi yıllık 10.000 araç (4.000 otobüs ve 6.000 hafif kamyon) üretim kapasitesine sahip
Ashok Leyland: Hindistan'da Ashok Leyland, 28 hektarlık bir alanda yeni bir elektrikli otobüs üretim tesisi inşa ediyor. Bu tesisin başlangıç kapasitesi yıllık 2.500 otobüs olup, maliyet detayları tam olarak belirtilmemiştir, ancak benzer projelerden alınan verilerle maliyetin 100 milyon doları aşabileceği tahmin edilmektedir
BYD: Kanada'da BYD, yaklaşık 20 milyon Euro yatırımla yıllık 400 otobüs üretim kapasitesine sahip bir tesis kurdu. Bu tesisin maliyeti, benzer bir projeyi Türkiye'de kurmayı planlayanlar için kıyaslama yapma imkanı sunabilir
Genel olarak, Türkiye'de modern bir elektrikli otobüs üretim tesisi kurmanın maliyeti, arazinin satın alınması, tesisin inşası, gerekli makinelerin satın alınması ve kurulum masrafları dahil olmak üzere, yaklaşık olarak 50 ila 200 milyon dolar arasında değişebilir. Bu maliyetler, tesisin büyüklüğüne, üretim kapasitesine ve teknolojik altyapısına göre artabilir.