Çin ucuz elektrikli araba üretiyor ama Avrupa ve ABD bundan rahatsız. Çin'in tüm dünya ekonomisine hakim olmasına neden olacak bu ucuz araç üretimi Avrupa'yı rahatsız etse de Çin'in sadece Hindistan ve Rusya'ya satış yapması bile fazlasıyla yeterli. Ancak Çin bununla yetinmiyor. Avrupa ve ABD pazarına da el atmak istiyor. Avrupa'nın 10 birime mal ettiği aracı Çin 5 birime satabiliyor.
Çin'in Kendi Üreticilerini Teşvik Etmesi Maliyetleri Düşürüyor ve Rekabet Gücünü Arttırıyor
Avrupa Komisyonu, geçen yıl sonbahardan bu yana, Çin hükümetinin sağladığı sübvansiyonlar nedeniyle Çinli elektrikli araç üreticilerine haksız avantajlar sağlandığı iddialarını araştırıyordu. Bu sübvansiyonlar, Çinli üreticilerin ürünlerini daha ucuz hale getiriyordu. Şimdi, Komisyon, Çin'den ithal edilen elektrikli araçlara yönelik artırılmış gümrük tarifeleri uygulamak için yeterli kanıt bulduğunu açıkladı. Bu durum, Tesla gibi şirketleri de etkileyecek, çünkü Tesla'nın elektrikli araçlarının yarısı Şanghay'daki tesislerinde üretiliyor ve bunların bir kısmı Avrupa'ya ihraç ediliyor. Avrupa yetkilileri, Çinli üreticilerin doğrudan Çin hükümeti sübvansiyonları, vergi indirimleri ve piyasa fiyatlarının altında ürün ve hizmet satışını teşvik eden diğer faktörler sayesinde düşük ihracat maliyetlerine ulaştığına dair yeterli kanıt bulduklarını belirtiyor. Avrupa'da, Çinli elektrikli araçlara yönelik geçici ithalat vergileri Temmuz ayından itibaren uygulanmaya başlanacak ve Kasım ayına kadar tam olarak yürürlüğe girecek. Ancak düşündürücü sorular da var...
Avrupa Komisyonu'nun Çinli elektrikli araç üreticilerine yönelik artırılmış gümrük tarifeleri uygulama kararı, Avrupa'daki elektrikli araç pazarını nasıl etkileyecek? Çinli elektrikli araç üreticileri, Avrupa'nın artan gümrük tarifelerine nasıl tepki verecek ve bu durum küresel elektrikli araç pazarındaki rekabeti nasıl etkileyecek? Avrupa'nın bu adımı, diğer ülkelerin de benzer önlemler almasına yol açabilir mi ve bu, uluslararası ticarette daha geniş çaplı bir trendin başlangıcı olabilir mi?