weather
8°
Instagram
Facebook
Twitter
YouTube
LinkedIn
Kocaeli
HAFİF YAĞMUR
8°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
Kocaeli Haberdar Kocaeli Haber Kızıldeniz’deki Tansiyon Taşıma Maliyetlerine 3 kat Yansıdı...

Kızıldeniz’deki Tansiyon Taşıma Maliyetlerine 3 kat Yansıdı...

Kızıldeniz’deki gerilim taşıma maliyetlerine yansırken dünya konteyner endeksinde navlun fiyatında 3 kata yakın artış yaşandı. Asset Lojistik Genel Müdürü Onur Tekin, navlun fiyatlarının bin 300 dolardan 3 bin 964 dolara kadar yükselmesi bu ülkelerle ticaret yapan Türk firmalarını ürünlerde gecikmeler ve maliyet artışı nedeni ile zora soktuğunu söyledi.

Kızıldeniz’deki Tansiyon Taşıma Maliyetlerine 3 kat Yansıdı...
Okunma Süresi: 3 dk

Kızıldeniz’deki gerilim taşıma maliyetlerine yansırken dünya konteyner endeksinde navlun fiyatında 3 kata yakın artış yaşandı. Asset Lojistik Genel Müdürü Onur Tekin, navlun fiyatlarının bin 300 dolardan 3 bin 964 dolara kadar yükselmesi bu ülkelerle ticaret yapan Türk firmalarını ürünlerde gecikmeler ve maliyet artışı nedeni ile zora soktuğunu söyledi.

ROTALARINI ÜMİT BURNUNA ÇEVİRİYORLAR

Kızıldeniz’de Babu’l Mendep Boğazı’nda İsrail ile bağlantılı ticari gemilere yönelik saldırılar sonrası denizcilik şirketlerinin rotalarını Ümit Burnu’na çevirmesi nedeniyle gemilerin seyahat süreleri 10 ila 14 güne uzarken, yakıt maliyeti artışları da firmaları olumsuz etkiliyor. Küresel ticaretin yaklaşık yüzde 12’sinin yapıldığı, Akdeniz’i Kızıldeniz’e bağlayarak Avrupa ile Asya arasındaki en kısa rotayı sunan Süveyş Kanalı’ndan geçişlerin azaldığını belirten Asset Lojistik Genel Müdürü Onur Tekin, "Ümit Burnu’nu dolaşan gemilerin seyahat süreleri ve maliyetlerindeki yükseliş, navlun fiyatlarına da artış olarak yansıdı. Denizcilik araştırma ve danışmanlık şirketi Drewry’nin Dünya Konteyner Endeksi’nden derlediği bilgilere göre, 40’lık konteyner bileşik endeksi 30 Kasımda bin 382 dolar seviyesinde iken 25 Ocak itibarıyla 3 bin 964 dolara kadar yükselmişti. Navlun fiyatları bu dönemde yüzde 186,8 arttı. 40’lık konteynerin navlun fiyatında 25 Ocak itibarıyla yıllık bazda artış yüzde 93,6’yı bulmuştu. Türkiye özelinde ise yılbaşında 6 bin-7 bin dolar/40HC olan navlun fiyatları, Çin yeni yılı sonrası, düşen ticaret hacmi ve panik havasının dağılmasıyla birlikte gerileme göstererek 3 bin-3 bin 500 dolar/40HC aralığında devam etmektedir. Hal böyle olunca ülkemize gelen gemilerde de gecikme ve maliyet artışları oldu. Bu gecikmeler ve maliyet artışları Hammaddeyi dışarıdan alıp işleyen ve bu ürünleri yurtdışına satan firmaları zor durumda bıraktı. Önceden yapılan sözleşmelere uymak zorunda kalan firmalar ürünleri yetiştirme ve maliyet artışı problemleri ile karşı karşıya kaldı” diye konuştu.

TİCARET HACMİ YAVAŞLADI

Uluslararası Para Fonu ve Oxford Üniversitesi tarafından oluşturulan PortWatch veri tabanına göre, Babu’l Mendep Boğazı’ndaki ticaret hacmi 2024 başında 2023 yılının aynı dönemine göre yüzde 59,2 yavaşladığını belirten Tekin, “Süveyş Kanalı’nın ticaret hacmi bu dönemde yüzde 44 geriledi. Ümit Burnu’nun ticaret hacmi ise yüzde 55,5 arttı. Danimarkalı denizcilik şirketi Maersk, dünyanın en büyük konteyner şirketi İtalyan-İsviçre ortaklı Mediterranean Shipping Company, Alman taşımacılık şirketi Hapag-Lloyd, Fransız gemicilik şirketi CMA CGM ve İngiliz enerji şirketi bp, bölgedeki seferlerini askıya aldı. Danimarkalı tanker şirketi Torm, Kızıldeniz’in güneyinden tüm geçişlerini durdururken, enerji şirketi Shell de Kızıldeniz’den geçişlerini askıya aldı. Son olarak Katar enerji şirketi, Kızıldeniz’de devam eden durum nedeniyle sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) gemilerini Ümit Burnu aracılığıyla Avrupalı alıcılara ulaştırmaya karar verdi. Şirket, dün İspanyol enerji kuruluşu Endesa’ya LNG kargosunda 10-12 günlük gecikme yaşadı" şeklinde konuştu.

HABER KAYNAĞI İHA

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *
Bilgisayarım internete bağlanmıyor 2024

Bilgisayarım internete bağlanmıyor 2024