Çin elektrikli arabalarda dünyanın en büyük sektörü ancak AB de araba üretiyor ve Çin ile rekabet edemiyor. AB Çin arabalarına vergi yükü ve bir takım engeller getirmek istiyor. Çin de boş durmayacak. Eğer böyle bir hamle olursa, Çin AB arabalarını Çin'e sokmayacak. Ayrıntılar haberimizde...
ÇİN ELEKTRİKLİ ARABA PAZARINDA DÜNYA LİDERİ
Son yıllarda, Çinli otomobil üreticileri, elektrikli araç (EV) pazarında önemli bir büyüme kaydettiler. Bu büyüme, özellikle Avrupa pazarına yönelik ihracatlarında dikkat çekici bir artışa yol açtı. Çinli üreticiler, şu anda ihraç edilen tüm elektrikli araçların yaklaşık üçte birini Avrupa'ya gönderiyorlar. Bu durum, hem Çin'in otomotiv sektöründeki genişlemesini hem de Avrupa pazarının bu araçlara olan talebini gösteriyor.
Avrupa yetkilileri, Çin'den ithal edilen elektrikli araçların fiyatlarındaki önemli farklılıklar nedeniyle endişelerini dile getirdiler. Bu durum, Avrupa Birliği'nin Çin'den ithal edilen elektrikli araçlar üzerine anti-tröst soruşturması başlatmasına ve potansiyel olarak yüksek gümrük vergileri uygulamasına yol açabilir. Çinli otomobil üreticileri, Avrupa pazarının önemini göz önünde bulundurarak, bu tür bir ticaret savaşının yükselmesini istemiyorlar.
ÇİN ARABALARI ÇOK UCUZ VE SAĞLAM
Çinli elektrikli araçların Avrupa'ya ulaştığında fiyatlarının iki katına çıkması, yerel üreticilerle kıyaslandığında hala cazip bir seçenek olmalarını sağlıyor. 2023'ün ilk on ayında, Avrupa pazarına ihraç edilen Çin yapımı elektrikli araçların ortalama fiyatı 28.900 dolar olarak belirlendi. Bu durum, Avrupa'nın elektrikli araç pazarındaki büyüklüğü ve lojistik maliyetlerin düşüklüğü göz önüne alındığında, Çinli üreticiler için cazip bir ihracat hedefi oluşturuyor.
Çin hükümetinin yerli pazarda hibrit ve elektrikli araç alımlarına yönelik sübvansiyonları azaltması, Çinli üreticileri ihracatı artırmaya teşvik ediyor. Ancak, Avrupa'nın mevcut ithalat vergisi oranlarını %10 olarak görmesi ve bu oranın bölgesel üreticilerin çıkarlarını yeterince korumadığını düşünmesi, ticari gerilimleri artırabilir. Eğer Avrupa, Çin'den ithal edilen elektrikli araçlara yönelik vergileri artırırsa, Çin de karşılık olarak Avrupa yapımı otomobillere yönelik ithalat vergilerini %15'ten %25'e çıkarabilir. Bu durum, zaten Çin pazarında büyük rekabetle karşı karşıya olan Avrupa otomobil üreticileri için ciddi bir tehdit oluşturabilir.
Bu ticari gerilimler, global otomotiv sektörü için önemli sonuçlar doğurabilir. Çin'in elektrikli araç ihracatındaki artış, küresel otomotiv pazarındaki dengeleri değiştirebilirken, Avrupa'nın potansiyel vergi artışları, özellikle elektrikli araç segmentinde rekabeti daha da kızıştırabilir. Bu durum, hem tüketiciler hem de üreticiler için yeni fırsatlar ve zorluklar yaratabilir.