Akaryakıt alımlarında köklü bir değişimin eşiğindeyiz. 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren benzin, motorin ve LPG alımlarında plaka bilgisi artık manuel olarak girilmeyecek. Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) ile hayata geçirilecek bu yeni sistem, vergi kayıplarının önüne geçmeyi ve akaryakıt alımlarını dijitalleştirmeyi hedefliyor. Peki bu sistem nasıl işleyecek ve araç sahiplerine ne kadara mal olacak? İşte tüm merak edilenler...
Çipli Sistem Nasıl İşleyecek?
Yeni sistemin kalbinde, araçların yakıt depo ağzına ve akaryakıt pompalarının tabancalarına yerleştirilecek çipler bulunuyor. Araç yakıt almaya geldiğinde, pompa ve araçtaki çipler birbirleriyle iletişim kuracak ve plaka bilgisi otomatik olarak sisteme kaydedilecek. Bu sayede manuel plaka girişi ortadan kalkacak ve hatalı veya sahte plaka kullanımı engellenecek. Enerji Petrol Gaz İkmal İstasyonları İşveren Sendikası (EPGİS) Başkanı Fesih Aktaş, bu sistemin özellikle başka plakalara yakıt alımının önüne geçeceğini vurguluyor.
Araç Sahiplerine Çip Maliyeti Ne Olacak?
Araçların depo dolum ağzına takılacak çipin mevcut ücreti 1810 TL + KDV. Bu tutarın ilerleyen dönemlerde yeniden değerleme oranında güncellenebileceği belirtiliyor. Araç sahipleri için önemli bir maliyet oluşturacak bu uygulama, sistemin işleyişi için kritik bir öneme sahip.
Akaryakıt İstasyonlarına Yüklenen Maliyet Ne Kadar?
Akaryakıt istasyonları da bu yeni sistemden etkilenecek. Her pompa için yaklaşık 210 bin TL'lik bir maliyet öngörülüyor. İstasyonların sisteme tam entegrasyonu için toplamda 800 bin TL ile 1 milyon TL arasında bir yatırım yapmaları gerekecek. Bu durum, istasyon işletmecileri için önemli bir finansal yük anlamına geliyor.
Toplam Maliyet 84 Milyar TL'yi Bulabilir
Türkiye genelinde yaklaşık 23 milyon araç ve 12.458 akaryakıt istasyonu bulunuyor. Tüm araçlara ve istasyonlara çip takılması durumunda, sistemin toplam maliyetinin 84 milyar TL'ye ulaşabileceği tahmin ediliyor. Bu büyük yatırımın, vergi gelirlerindeki artışla dengelenmesi bekleniyor.
Vergi Gelirlerine Olumlu Etki Bekleniyor
EPGİS Başkanı Aktaş, yeni düzenlemenin vergi gelirleri üzerinde olumlu bir etkiye sahip olacağını ifade ediyor. Ancak manuel giriş nedeniyle yaşanan vergi kaybının kesin bir rakamının olmadığını da belirtiyor. Sistemin tam olarak devreye girmesiyle birlikte, vergi kayıplarının azalması ve devlet hazinesine daha fazla gelir sağlanması hedefleniyor.
Çip Takma İşlemleri Ne Zaman Başlayacak?
1 Temmuz 2025 tarihinden itibaren trafiğe yeni kayıt olacak araçlar için çip takma işlemi zorunlu hale gelecek. Mevcut araçlar için ise henüz net bir tarih belirlenmiş değil. Akaryakıt istasyonlarının ise 31 Aralık 2024 tarihine kadar en az bir pompa ünitesine Taşıt Tanıma Okuyucusu (TTO) taktırmaları gerekiyor.
Çipli akaryakıt sistemi, akaryakıt sektöründe önemli bir dönüşümü temsil ediyor. Vergi kayıplarının önlenmesi ve kayıt dışı ekonominin azaltılması hedeflenen bu sistem, hem devlet hem de vatandaşlar için yeni bir dönemin başlangıcını işaret ediyor. Sistemin getirdiği maliyetler ve uygulama sürecindeki olası zorluklar ise dikkatle takip edilmesi gereken konular arasında yer alıyor.