Millî Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) yeni müfredat taslağı, " Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" adı altında tüm eğitim kademeleri için sunulan ve önümüzdeki eğitim öğretim yılından itibaren kademeli olarak uygulanacak olan bir eğitim programıdır. Bu yeni müfredat, öğrencilerin çağın gereksinimlerine uygun beceriler kazanmalarını hedeflemekte ve toplumsal iletişimden bilimsel düşünceye kadar geniş bir yelpazede konuları kapsamaktadır. İşte Milli Eğitim Bakanlığı'nın yeni müfredat açıklaması;
''Müfredat hazırlık sürecinde, çok uzun görüş alışverişleri ve kamuoyundaki yansımalar üzerinden analizler yapıldı, toplantılar düzenlendi. Bütün bu birikim, geçen yıl yaz aylarında bir veri olarak alındı ve bu veriler sistematik hâle getirildi.
Modelin beceriler çerçevesi oluşturulurken akademisyen, öğretmen ve diğer eğitim paydaşlarının katılımıyla yirmi çalıştay düzenlendi. Sonrasında her bir ders için oluşturulan ekipler, yüzlerce toplantı yaparak müfredatın hazırlıklarını tamamladı.
Sadece yaz aylarından itibaren bugüne kadar 1000'den fazla öğretmen ve akademisyen ile toplantılar düzenlendi, 260 akademisyen 700'ün üzerinde de öğretmen bu toplantılara sürekli katıldı.
Bunun dışında ilave olarak görüşlerine başvurulan akademisyenler ve öğretmenlerle birlikte 1000'in üzerinde eğitim paydaşı, ortak çalıştı. Bakanlık merkez teşkilatındaki bütün birimler de müfredat için yoğun çalışma yürüttü.
Bir haftalık askı sürecinin ardından "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli", Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca son eleştiri, görüş, öneri ve paylaşımlar doğrultusunda revize edilecek ve son şekline ulaşacak.
Yeni müfredat, gelecek eğitim öğretim yılından itibaren okul öncesi, ilkokul birinci sınıf, ortaokul beşinci sınıf ve lise dokuzuncu sınıflarda kademeli şekilde uygulanmaya başlanacak.''
YENİ MÜFREDATIN KADEMELİ UYGULAMASI
Millî Eğitim Bakanlığı, yeni müfredatı 2024 eğitim öğretim yılından itibaren okul öncesi, ilkokul birinci sınıf, ortaokul beşinci sınıf ve lise dokuzuncu sınıflarda kademeli bir şekilde uygulamaya başlayacak. Bu kademeli geçiş, eğitim sistemine düzenli bir entegrasyon sağlayarak öğrencilerin, öğretmenlerin ve okul yönetimlerinin yeni müfredata uyum sürecini kolaylaştırmayı amaçlamaktadır. Her eğitim kademesi için belirlenen dersler ve içerikler, çağın gerektirdiği bilgi ve beceriler doğrultusunda özenle seçilmiştir.
ALAN BECERİLERİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ
Yeni müfredat, özellikle matematik ve fen bilimleri başta olmak üzere, çeşitli derslerde öğrencilere kazandırılması hedeflenen alan becerilerine büyük önem vermektedir. Matematik dersinde beş temel beceri; matematiksel muhakeme, problem çözme, temsil, veri ile çalışma ve veriye dayalı karar verme üzerinde durulurken, fen bilimlerinde 13 farklı beceri tanımlanmıştır. Bu beceriler, bilimsel düşünceyi ve metodolojiyi temel alarak öğrencilerin analitik yeteneklerini geliştirmeyi hedeflemektedir.
SOSYAL BİLİMLERDE ÇAĞDAŞ BECERİLER
Sosyal bilimler müfredatı, 21. yüzyıl becerileri ile güçlü bir bağ kuracak şekilde tasarlanmıştır. Yeni program, 17 farklı beceriye odaklanarak öğrencilerin zamanı algılama, kanıta dayalı sorgulama, tarihsel empati gibi yeteneklerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, sosyal katılım ve girişimcilik gibi beceriler de öğrencilerin topluma aktif katılımlarını teşvik edecek biçimde dâhil edilmiştir. Bu yaklaşım, öğrencilerin hem bireysel hem de toplumsal sorumluluklarını yerine getirebilmeleri için gereken donanımı sağlamayı hedefler...