ÇİN'İN ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLERİ AVRUPA'DA GERİLEDİ: SATIŞLAR %48 DÜŞTÜ
Avrupa Birliği’nin Çin yapımı elektrikli otomobillere karşı aldığı vergi kararları, bu sektörde ciddi bir darbe yarattı. Temmuz ayında yürürlüğe giren artırılmış vergiler, Çin'den ithal edilen elektrikli araçların satışlarını olumsuz etkiledi. Ağustos ayı sonuçlarına göre, bu satışlar bir önceki yıla kıyasla %48 oranında azaldı. Özellikle, Çin'in en popüler elektrikli araç markalarından MG, satışlarının %65 oranında gerilediğini gördü.
ARTIRILMIŞ VERGİLER VE ETKİLERİ
Temmuz ayı başında devreye giren yeni gümrük vergileri, Avrupa Birliği'ne ithal edilen Çin yapımı elektrikli araçların maliyetlerini önemli ölçüde artırdı. Normalde %10 olan vergi oranı, bazı markalar için %38’e kadar yükseldi. Bu durum, Avrupa'daki Çin yapımı otomobillerin cazibesini önemli ölçüde azalttı. Özellikle SAIC'in sahip olduğu MG markası bu vergilerden büyük darbe alarak, satışlarında %65’lik bir düşüş yaşadı. Ancak BYD, bu zorlu ekonomik ortamda bile Avrupa’daki satışlarını artırmayı başardı. Ağustos ayında BYD, bir önceki yıla göre satış hacmini %19 artırarak, Çin’in en büyük elektrikli araç üreticisi olma yolundaki gücünü bir kez daha kanıtladı.
ÇİN'İN AVRUPA'DAKİ DURUMU ZORLAŞIYOR
Çinli elektrikli otomobil üreticileri, Avrupa pazarında rekabet etmeye çalışırken, vergi yükleriyle mücadele etmek zorunda kalıyor. Özellikle Chery markası, İspanya’da planladığı yerel montaj projelerini ertelemek zorunda kaldı. Chery’nin İspanya’da üretime başlama tarihi, 2025 yılı Ekim ayına kadar uzatıldı. Avrupa’daki genel talep düşüşü ve artan vergi oranları, Çinli üreticilerin pazardaki yerini zorluyor. Buna ek olarak, Avrupa'daki bazı ülkelerin elektrikli araç satın alımlarına sağlanan sübvansiyonları kesmesi, elektrikli araçlara olan talebi daha da düşürdü.
ELEKTRİKLİ ARAÇ PİYASASINDA DÜŞÜŞ TRENDİ
Avrupa’da elektrikli araç talebindeki genel düşüş, bu yılın ilk sekiz ayında %5,5 oranında azalma gösterdi. Bu durum, Avrupa Birliği genelindeki bazı ülkelerin, elektrikli araç satın alımlarına yönelik sübvansiyonları kesmesiyle bağlantılı. Çinli üreticiler, Avrupa pazarında büyüme hedeflerini sürdürmeye çalışırken, bu tür ekonomik ve siyasi engellerle karşı karşıya kalıyorlar.