Suriyeli Çalıştıran İşverene Kredi Verilecek
Suriyeli çalıştıran patronlara kredi geliyor. Ayrıntılar şöyle:
“GEÇİCİ KORUMA SAĞLANAN SURİYELİLER VE TÜRK VATANDAŞLARI İÇİN İŞLETMELERİN GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ PROJESİ PROJE DESTEK PROGRAMI UYGULAMA REHBERİ BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 - (1) Bu Uygulama Rehberinin amacı, “Geçici Koruma Sağlanan Suriyeliler ve Türk Vatandaşları için İşletmelerin ve Girişimciliğin Geliştirilmesi Projesi” kapsamında Gaziantep İlinde; Geçici Koruma Sağlanan Suriyeliler (GKSS) ve Türk vatandaşlarına yönelik istihdam imkânlarını arttırmak ve KOBİ’lerin büyümesini desteklemek amacıyla Proje Destek Programının uygulanmasına ilişkin iş ve işlemlerin esaslarını düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 - (1) Bu Uygulama Rehberi, Gaziantep ilinde faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli işletmelere yönelik olarak KOSGEB tarafından yürütülecek Proje Destek Programının uygulanmasına ilişkin düzenleyici işlemleri kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Rehber, 14.03.2019 tarihinde Türkiye Cumhuriyeti adına Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Uluslararası İmar ve Kalkınma Bankası (Dünya Bankası) arasında imzalanan ve 12.04.2019 tarihli ve 30743 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hibe Anlaşmasına, bu Hibe Anlaşmasının atıfta bulunduğu ve eki olan belgelere ve bu Hibe Anlaşmasına dayanarak Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile KOSGEB arasında 16.04.2019 tarihinde imzalanan Tamamlayıcı Anlaşmaya dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 - (1) Bu Uygulama Rehberinde yer alan; a) Bağımsız Değerlendirici: Kurullarda görev almak üzere, asgari fakülte veya dört yıllık eğitim veren yüksekokul mezunu olan; Meslek Kuruluşu Temsilcileri, yükseköğretim kurumları tarafından görevlendirilen öğretim elemanları ve alanında en az 5 (beş) yıl uzmanlık ve tecrübe birikimi olan kamu kurum/kuruluşlarında görev yapan kişileri, b) Başkanlık: KOSGEB İdaresi Başkanlığı’nı, c) Gaziantep Proje Ofisi: Proje Uygulama Biriminin Gaziantep’teki ofisini, ç) Geri Ödemesiz Destek: Program kapsamında küçük ve orta ölçekli işletmelere geri tahsil edilmemek üzere sağlanan desteği, d) GKSS İşletmesi: Sahibi veya ortağı geçici koruma sağlanan Suriyeli olan işletmeyi, e) GKSS İstihdam Eden İşletme: Sahibi veya ortağı geçici koruma sağlanan Suriyeli olmayan ancak geçici koruma sağlanan Suriyeli istihdam eden işletmeyi, f) Hizmet Sağlayıcı: İşletmenin desteğe konu mal/hizmeti satın aldığı kurum/kuruluş veya firmayı, g) İşletme: 18/11/2005 tarihli ve 25997 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik” kapsamında yer alan ve 18/9/2009 tarihli ve 27353 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2009/15431 numaralı Bakanlar Kurulu kararı ile tespit edilen sektörlerde faaliyet gösteren küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri (KOBİ), ğ) KOBİ Bilgi Beyannamesi: 18/11/2005 tarih ve 25997 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik” gereğince işletme tarafından hazırlanması gereken belgeyi, h) KOSGEB: Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi’ni, 2 ı) KOSGEB Veri Tabanı: Girişimciler, işletmeler, işletici kuruluşlar ile hizmet ve destek sunumu sürecine dâhil olan meslek kuruluşları, eğiticiler, hizmet sağlayıcılar ve diğer paydaşlara ait verilerin kayda alındığı veri tabanını, i) Kurul: Proje başvurularını değerlendiren ve/veya karar alan Değerlendirme ve Karar Kurulunu, j) Program: Proje Destek Programını, k) Proje: Amacı, kapsamı, hedefi, çıktıları, süresi, bütçesi, diğer kaynakları ile uygulayıcıları belirli ve birbiriyle ilişkili faaliyetler bütününü, l) Proje Uygulama Birimi: KOSGEB tarafından oluşturulan projenin uygulanmasından sorumlu birimi, m) Proje Teklif Çağrısı: Program kapsamında; KOSGEB tarafından hazırlanan ve kamuoyuna ilan edilen; başvuru koşulları, destek unsurları, limit ve oranları, bütçesi, takvimi, değerlendirme kriterleri ile diğer hususları içeren metni, n) Taahhütname: Programdan yararlanmak üzere başvuran ve başvurusu uygun bulunan işletmelerin KOSGEB’e verdikleri idari, mali, hukuki ve çevresel taahhütlerini içeren belgeyi ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Destek Programına İlişkin Hususlar Programdan yararlanma koşulu MADDE 5 - (1) Programdan yararlanmak için; KOSGEB Veri Tabanında kayıtlı, aktif durumda olan, güncel (onaylı son mali yıla ilişkin) KOBİ Bilgi Beyannamesi olan ve Türk Ticaret Kanunu’nda tanımlı tüzel kişi statüsündeki işletmelerin proje başvurusu yapmaları esastır. Proje teklif çağrısı MADDE 6 –(1) Proje Teklif Çağrısı; GKSS’ler ve Türk Vatandaşları İçin İşletmelerin ve Girişimciliğin Geliştirilmesi Projesinin öncelikleri dikkate alınarak Proje Uygulama Birimi tarafından hazırlanır. (2) Proje Teklif Çağrısı; Programın başvuru koşullarını, destek unsurlarını, limit ve oranlarını, bütçesini, takvimini, değerlendirme kriterlerini ve diğer hususları içerir. (3) Proje Teklif Çağrısı, Başkanlık Makamı Oluru ile yürürlüğe girer ve KOSGEB’in www.kosgeb.gov.tr internet adresinde ilan edilir. Proje ön başvurusu MADDE 7 – (1) İşletme, Proje Teklif Çağrısında belirtilen hususları dikkate alarak Proje Destek Programı Proje Ön Başvuru Formu ve eki belgeleri Gaziantep Proje Ofisine teslim eder. (2) Ön başvuru için Proje Teklif Çağrısında ilan edilen son tarihe kadar Proje Destek Programı Proje Ön Başvuru Formunu ve eki belgeleri Gaziantep Proje Ofisine teslim etmeyen işletmelerin projeleri ön değerlendirmeye alınmaz. Proje ön başvurusunun değerlendirilmesi MADDE 8 – (1) Kayıt altına alınan Proje ön başvurusu; Proje Teklif Çağrısında belirtilen kriterler çerçevesinde ön değerlendirme yapılarak 100 puan üzerinden Proje Uygulama Birimi tarafından değerlendirilir ve Proje Destek Programı Proje Ön Başvuru Değerlendirme Formu hazırlanır. (2) Değerlendirilmesi yapılan ön başvurular GKSS işletmeleri ve GKSS istihdam eden işletmeler için ayrı ayrı olmak üzere en yüksek puan alandan başlayarak sıralanır. En yüksek puana sahip 30 (otuz) GKSS işletmesi ve GKSS istihdam eden 30 (otuz) işletme olmak üzere toplam 60 (altmış) ön başvuru kabul edilir. 30. (otuzuncu) sıradaki başvuruyla aynı puanı alan başvurular da kabul edilir ve sonuçlar işletmelere bildirilir. 3 İşletme analizi MADDE 9 – (1) Ön başvurusu kabul edilen işletmeler, Proje Uygulama Birimi tarafından veya hizmet alımı yöntemiyle analiz edilir. Analiz sonuçları işletme ile paylaşılır. Proje başvurusu MADDE 10 – (1) Ön başvurusu kabul edilen işletme, Proje Teklif Çağrısında belirtilen hususları ve işletme analizi sonuçlarını dikkate alarak Proje Destek Programı Proje Başvuru Formu ve eki belgeleri proje teklif çağrısında belirtilen süreler içerisinde Gaziantep Proje Ofisine teslim eder. (2) Proje Teklif Çağrısında ilan edilen son başvuru tarihine kadar Proje Destek Programı Proje Başvuru Formu ve eki belgeleri Gaziantep Proje Ofisine teslim etmeyenlerin başvuruları değerlendirmeye alınmaz. Proje başvurusunun kontrolü MADDE 11 – (1) Kayıt altına alınan proje başvurusunun, Proje Uygulama Birimi tarafından Proje Teklif Çağrısında belirlenen süre içinde belge ve şekil yönünden kontrolü yapılarak Proje Destek Programı Proje Kontrol Formu hazırlanır. (2) Proje başvurusunun kontrolü sonucunda, proje başvurusu ve eklerinde hata ve/veya eksiklik tespit edilen hususlara ilişkin, İşletmeye Proje Teklif Çağrısında belirlenen süre içinde gerekli düzeltmeleri yapması için bilgi verilir. (3) Belirtilen süre içerisinde gerekli düzeltmeleri yapmayan işletmelerin başvurusu reddedilmiş sayılır. (4) Belirtilen süre içerisinde gerekli düzeltmeleri yaparak Proje Başvuru Formu ve eki belgeleri Gaziantep Proje Ofisine teslim eden işletmeler ve projesinde hata ve/veya eksiklik bulunmayan işletmelerin proje başvuruları Kurul değerlendirmesine alınır. Ancak bu durum İşletmenin destek alabileceği anlamına gelmeyeceği gibi İşletmeye herhangi bir hak kazandırmaz. Değerlendirme MADDE 12 – (1) Kontrol sonucu uygun bulunan projelerin değerlendirilmesi ve karar alınması için Kurul oluşturulur ve projeler değerlendirilmek üzere Kurul üyelerine sunulur. (2) Başvuru sahibi projesini sunmak üzere Kurula davet edilir. (3) Kurul tarafından yapılan değerlendirme sonucunda proje kabul edilebilir veya reddedilebilir. (4) Kurul, projenin kabulüne ya da reddine ilişkin değerlendirmesini Proje Destek Programı Proje Puanlama Formuna göre yapar. Projenin kabul edilebilmesi için, her bir Kurul üyesinin 100 (yüz) üzerinden verdiği puanların aritmetik ortalamasının 50 (elli) ve üzeri olması gerekir. 50 (elli) ve üzeri puan alamayan projeler reddedilir. (5) Projeyi değerlendiren Kurul üyeleri tarafından verilen en yüksek ile en düşük puan arasındaki farkın 50 ve üzerinde olduğu başvurular farklı bir kurul tarafından tekrar değerlendirilir. (6) 50 (elli) ve üzeri puan alan projeler için proje süresi, desteklenecek gider grupları, gider türleri, miktarı, giderlere ilişkin asgari nitelikler ve desteklemeye esas tutarlar belirlenerek Kurul Karar Formu’na işlenir. Desteklemeye esas tutarları belirlenen başvurular GKSS işletmeleri ve GKSS istihdam eden işletmeler için ayrı ayrı olmak üzere en yüksek puandan başlamak üzere en düşük puana doğru sıralanır. Proje teklif çağrısında belirlenen bütçe, GKSS işletmeleri ve GKSS istihdam eden işletmeler arasında eşit olarak paylaştırılır. Bu husus dikkate alınarak desteklenecek projeler belirlenir. (7) Başvurulara ilişkin değerlendirme sonucu Dünya Bankası’na onay için sunulur. (8) Dünya Bankası’nın incelemesinin ardından sonuçlar başvuru sahiplerine bildirilir. (9) Projesi kabul edilen işletmeden Proje Destek Programı Taahhütnamesi alınır. (10) Projelerin başlangıç tarihi Proje Teklif Çağrısında belirlenir. Belirlenen proje başlangıç tarihine kadar taahhütname getirmeyen işletmelerin projesi reddedilmiş sayılır. 4 Revizyon MADDE 13 - (1) İşletme, proje uygulama sürecinde; projesi için 1 (bir) defaya mahsus revizyon talebinde bulunabilir. (2) İşletme proje revizyon talebini Proje Destek Programı Proje Revizyon Formu ile proje süresi tamamlanmadan en geç 60 (altmış) gün öncesine kadar Gaziantep Proje Ofisine sunabilir. (3) Kurul tarafından işletmenin revizyon talebi değerlendirilir ve alınan karara ilişkin Proje Destek Programı Kurul Karar Formu düzenlenir ve kurul kararı işletmeye bildirilir. Desteklenecek proje giderleri MADDE 14 - (1) Program kapsamında desteklenecek proje giderleri Proje Teklif Çağrısında belirlenir ve belirlenen esaslar dahilinde desteklenecek proje giderlerine Kurul tarafından karar verilir. Proje süresi, destek üst limit ve oranı MADDE 15 – (1) Program kapsamında desteklenecek proje süresi asgari 6 (altı) azami 12 (oniki) aydır. Revizyon talep edilmesi halinde, proje süresi 12 (oniki) ayı geçemez. (2) Proje kapsamında verilecek desteğin üst limiti geri ödemesiz 300.000 (üçyüzbin) TL dir. (3) Programın destek oranı %75 (yetmiş beş) olarak uygulanır. (4) Projeye konu satın alınacak makine, teçhizat ve yazılımın; Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca 13/09/2014 tarih ve 29118 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan SGM 2014/35 sayılı Yerli Malı Tebliği’ne uygun olarak alınmış yerli malı belgesi ile tefrik edilmesi durumunda, belirlenen destek oranına % 15 (onbeş) ilave edilir. İzleme MADDE 16 - (1) Destek kapsamına alınan her bir projenin faaliyet aşamaları ile proje sonucunun izlenmesi ve değerlendirilmesi, Kurulun kabul ettiği projeye uygun olarak proje süresince ve sonrasında olmak üzere Proje Uygulama Birimi tarafından ve/veya hizmet alımı yolu ile yapılır. a) Proje süresince izleme: (1) Proje Uygulama Birimi tarafından proje süresi dikkate alınarak 3 (üç)’er aylık dönemler halinde izleme takvimi oluşturulur ve İşletmeye bildirilir. (2) İşletme tarafından izleme takvimine göre, proje iş zaman planı ve Kurul tarafından kabul edilen proje giderlerine uygun olarak Proje Destek Programı Proje Ara Faaliyet Raporu hazırlanır ve eki belgeler ile birlikte ilgili faaliyet döneminin tamamlanmasını müteakip Gaziantep Proje Ofisine sunulur. (3) Proje Ara Faaliyet Raporunda yer alan faaliyetler, faaliyet gerçekleşme durumları ve ilgili giderler Proje Uygulama Birimi tarafından incelenir ve Proje Destek Programı Ara Faaliyet Değerlendirme Raporu hazırlanır. (4) Proje Ara Faaliyet Raporu üzerinde yapılan inceleme ve değerlendirme sonucunda planlanan faaliyetlerin bir kısmının gerçekleşmemesi durumunda; gerçekleşen faaliyetlere ilişkin ödemeler yapılır, eksik kalan faaliyetlerin proje süresi içerisinde tamamlanması istenir. (5) İşletme tarafından, Projenin son izleme döneminin sonunda, varsa daha önce teslim edilmeyen ara faaliyet raporları ile birlikte Proje Destek Programı Proje Sonuç Raporu hazırlanır ve projenin sona ermesinden sonraki 1 (bir) ay içerisinde Gaziantep Proje Ofisine sunulur. Süresi içerisinde ara faaliyet raporları ve sonuç raporunu sunmayan işletmelere ödeme yapılmaz ve projesi başarısız kabul edilir. (6) Proje Sonuç Raporu, Kurul’a sunulur. Proje Sonuç Raporu, Kurul tarafından; proje bütünlüğü, faaliyetlerin gerçekleşme durumu, gerçekleşmeyen faaliyetlerin proje başarısına olan etkisi ve hedeflenen proje çıktıları gibi hususlar dikkate alınarak değerlendirilir ve projenin başarı ile tamamlanıp tamamlanmadığına karar verilir. 5 b) Proje sonrası izleme: (1) Proje bitiş tarihinden sonra, Proje Uygulama Birimi tarafından ve/veya hizmet alımı yolu ile Proje Destek Programı Proje Sonrası İzleme Raporu Formunda belirtilen bilgilere göre izleme yapılır. Ödeme MADDE 17 – (1) İşletme, Proje Destek Programı Proje Ara Faaliyet Raporu, Proje kapsamında yapılan giderlere ilişkin fatura/fatura yerine geçen belgeler ile bunların ödendiğine dair banka dekontları ve varsa diğer belgelerle birlikte Gaziantep Proje Ofisine başvurur. (2) Proje Destek Programı Proje Ara Faaliyet Raporu ve raporda belirtilen faaliyetlere ilişkin ödeme belgeleri Proje Uygulama Birimi tarafından değerlendirilir. (3) Kurulun desteklenmesine karar verdiği her bir gidere ait özellikler; asgari nitelikleri ve teknik özellikleri ifade eder. Proje Uygulama Birimi tarafından, gider kaleminin; a) Kurul kararındaki asgari şartları taşıması durumunda, söz konusu gider kalemine ilişkin Kurulun belirlediği desteklemeye esas tutarı geçmemek üzere fatura tutarı dikkate alınarak destek ödemesi yapılır. b) Kurul kararındaki asgari şartları taşımaması durumunda ise; Proje Uygulama Birimi tarafından bu husus Kurula sunulur ve Kurul tarafından uygun bulunması halinde destek ödemesi yapılabilir. (4) Proje kapsamında makine, teçhizat, kalıp ve yazılıma ilişkin destek ödemesi yapılmadan önce, Proje Uygulama Birimi tarafından işletme ziyaret edilerek Proje Destek Programı Tespit Tutanağını düzenler. (5) Kurul tarafından uygun görülen ve işletme tarafından satın alınan yerli malı belgesine haiz makine, teçhizat ve yazılım için yerli malı belgesinin fatura veya ödeme talebi tarihi itibariyle güncel olması gerekir. (6) Proje kapsamında destek ödemesi yapılmadan önce Proje Uygulama Birimi tarafından gerekli kontroller yapılır ve Değerlendirme sonucunun uygun bulunması halinde Proje Destek Programı Destek Ödeme Oluru hazırlanır. (7) Ödeme, İşletmenin belirttiği banka hesabına yapılır. (8) İşletmenin ilgili mevzuatta belirtilen limitlerin üzerinde vergi ve/veya SGK borcu olması durumunda İşletmenin Proje Ara Faaliyet Raporunda yer alan talebi doğrultusunda; öncelikle borç tutarı destek tutarından mahsup edilerek ilgili kurum/kuruluşun banka hesabına, varsa kalan tutar, İşletmenin banka hesabına destek ödemesi olarak aktarılır. (9) Kurulda desteklenme kararı alınan giderler, desteklemeye esas tutar olup destek tutarı, desteklenecek gider kalemleri dikkate alınmak suretiyle fatura tutarı üzerinde yapılan hesaplamalar sonucunda belirlenir. Ancak hesaplanan destek tutarları Kurul tarafından belirlenen destek tutarlarını aşamaz. (10) Yurtdışından satın alınan mal ve hizmetlerde bedelin faturada döviz cinsinden belirtilmesi durumunda, T.C. Merkez Bankası döviz alış kuru üzerinden ve faturanın düzenlendiği tarih esas alınarak Türk Lirası olarak ödeme yapılır. (11) Ödemeye esas belgelerde destek tutarı hesaplanırken Katma Değer Vergisi destek kapsamı dışında tutulur. (12) Banka dekontu; bankacılık enstrümanları ile yapılan her türlü (hesap ekstreleriyle belgelendirilmek şartı ile kredi kartı, çek, senet v.b.) ödemedir. İşletmenin ciro ettiği çek ile yapılan ödemelerde Hizmet Sağlayıcılardan İşletmenin borcunun ödendiğini gösteren bir yazı alınır. (13) Yurt dışı hizmet alımlarında yurt dışı Hizmet Sağlayıcısı tarafından fatura düzenlenemediği durumlarda ücretin ödendiğini gösteren belge ödeme belgesi olarak kullanılır. 6 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Kurul, Oluşumu ve Çalışma Esasları Kurul, oluşumu ve çalışma esasları MADDE 18 - (1) Program kapsamında sunulan projeleri değerlendirmek ve karar almak üzere Proje Uygulama Birimi tarafından Kurul oluşturulur. Kurul sekretaryası Proje Uygulama Birimi tarafından yapılır. (2) Kurul, en az 2 KOSGEB Personeli ve en az 2 Bağımsız Değerlendirici olmak üzere toplam 5 üyeden oluşur ve en az 4 üye ile toplanır. (3) Proje Teklif Çağrısında ilan edilen konular ile ilgili uzmanlığı dikkate alınarak Bağımsız Değerlendiriciler belirlenir. (4) Kurul Başkanı ve kurulda görev alacak üyeler Başkanlık Makamı Oluru ile belirlenir. (5) Projenin kabul ya da reddine ilişkin kararlar, puanlama yöntemiyle alınır. Karar verilecek diğer hususlar için oy çokluğu aranır. Oyların eşitliği durumunda ise Kurul Başkanının oyu 2 (iki) oy sayılır ve Kurul kararları nihaidir. (6) Kurul’da görevlendirilen üyelerinin yaptığı işlerde gizlilik esastır. KOSGEB dışından görevlendirilen kurul üyeleri Proje Uygulama Birimine Gizlilik ve Tarafsızlık Taahhütnamesi verir. (7) Kurul’da görevlendirilen üyeler, değerlendirmelerinde, proje kapsamında talep edilen gider/harcama kalemlerinin; gerekliliği, maliyetlerin uygunluğu ve yerindeliği gibi hususları da incelemek ve değerlendirmek ile yükümlüdür. (8) Kurul üyeleri, görevlerinin yerine getirilmesinde; kamu yararını gözetmeyi, eşitliği, sürekli gelişimi, katılımcılığı, saydamlığı, tarafsızlığı, dürüstlüğü, hesap verebilirliği, öngörülebilirliği, hizmette yerindeliği esas alır. İşletme sahipleri, ortakları, çalışanları ile bunların eşi, annesi, babası, kardeşi veya çocuğu olanlar, ilgili proje başvurusunun değerlendirildiği Kurulda görev alamazlar. (9) Kurul’da görev alan kişilere ödenecek hizmet bedelleri, Başkanlık tarafından belirlenir. (10)Kurul toplantısına başvuru sahibi davet edilir. Başvuru sahibinin Kurul toplantısına katılmaması durumunda, proje başvuru formu ve diğer ekler üzerinden değerlendirme yapılabilir. Revizyon ve benzeri durumlarda ise gerekli görülmesi halinde işletme Kurula davet edilebilir. Kurulda başvuru sahibine sunum/açıklama yapabilme imkânı için yeterli süre verilir. (11) Yapılan analiz hizmetine ilişkin rapor istişari mütalaa niteliğinde olup projeye ilişkin nihai karar Kurul tarafından verilir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Çeşitli ve son hükümler MADDE 19 – (1) Program kapsamında İşletmenin aynı anda birden fazla projesi desteklenmez. (2) Program kapsamında proje başvurusu yapılmış olması, KOSGEB’i taahhüt altına sokmadığı gibi, müracaat edene de bir hak kazandırmaz. (3) Proje süresinde İşletmenin devri, başka bir İşletme ile birleşmesi ve tür değişikliği durumunda, bu husus kurul tarafından değerlendirilerek, projenin devamına veya sonlandırılmasına karar verilir. Sonlandırma durumunda ise varsa proje kapsamında yapılan destek ödemelerinin durumu Kurul’da değerlendirilir. (4) Proje kapsamında desteklenen makine, teçhizat ve yazılımın mülkiyeti işletmenin tüzel kişiliğine ait olup, proje süresince başka şahıs, kurum/kuruluşlara hiçbir şekilde satılamaz, kiralanamaz, devredilemez veya rehin gösterilemez. İhtiyati tedbir, ihtiyati haciz, tedbiri haciz konulması halinde durum 7 (yedi) gün içinde tüm belgeleriyle birlikte Proje Uygulama Birimine yazılı olarak bildirilir. Aksi halde destek miktarı yasal faizi ile birlikte 7 tahsil edilir. Tedbir/haciz kapsamında taşınırların mülkiyet durumu Kurulda değerlendirilir. Kapanan işletme için bu hüküm uygulanmaz. (5) Proje süresinde, işletmenin tasfiyesi, kapanması halinde proje sonlandırılır. Projesi sonlandırılan işletmenin gerekçesi Kurul tarafından değerlendirilir. Yapılan değerlendirme neticesinde, sonlandırmanın; işletmenin kastı veya ağır kusuru bulunmaksızın faaliyetlerini engelleyecek nitelikte ölüm, ağır kaza, ağır hastalık, tutukluluk, yangın, deprem, su basması, hırsızlık, finansal yetersizlik veya Kurul tarafından uygun bulunan buna benzer gerekçeler nedeniyle oluştuğuna karar verilmesi halinde verilen desteklerin iadesi istenmez. Aksi takdirde; geri ödemesiz destekler ödeme tarihinden itibaren muaccel hale gelir ve işleyecek yasal faizi ile birlikte tahsil edilir. (6) İşletme; sahip ve ortakları ile bunların eşinden, annesinden, babasından, kardeşinden, çocuğundan ve bunların sahibi/ortağı olduğu işletmelerden destek kapsamında mal/hizmet satın alamaz. Böyle bir durumun tespit edilmesi durumunda destek ödemesi yapılmaz. (7) Kontrol, denetim veya inceleme sonucu ortaya çıkan ve Proje Uygulama Birimince hatalı işlemlerden doğan fazla ve yersiz ödemeler, ödemenin yapıldığı tarihten itibaren hesaplanan yasal faizi ile birlikte işletmeden geri tahsil edilir. Uygulanacak adımlar 659 sayılı KHK Kapsamında Sulh ve Taksitlendirmeye İlişkin Usul ve Esaslarında düzenlenmiştir. (8) Projenin başarılı/başarısız tamamlanmasına karar verilmesi durumunda yapılan destek ödemelerinin iadesi istenmez. Uygunsuzluk MADDE 20 - (1) Bu Uygulama Rehberi kapsamında ortaya çıkan uygunsuzluklarda, KOSGEB Uygunsuzluk Yönergesine göre işlem yapılır. Uygulama rehberinin ekleri MADDE 21 - (1) İşbu Uygulama Rehberinde yer alan formlar, raporlar ve taahhütnameler bu Uygulama Rehberinin ekidir. Yürütme MADDE 22- (1) Bu Uygulama Rehberini KOSGEB Başkanı yürütür.”
Kaynaklar:
https://www.kosgeb.gov.tr/Content/Up...beri-Copy1.pdf
https://www.sozcu.com.tr/ 2023/gundem...sarti-7812710/