Çinden Gelen Araçlara Ek Vergi Tepkisi Çinden Geldi

14 Haziran 2024 tarihinde Türkiye'nin Çin'den ithal edilen araçlara %40 ek vergi getirme kararı, hem Türkiye'de hem de uluslararası arenada büyük yankı uyandırdı.

14 Haziran 2024 tarihinde Türkiye'nin Çin'den ithal edilen araçlara %40 ek vergi getirme kararı, hem Türkiye'de hem de uluslararası arenada büyük yankı uyandırdı. Bu karar, özellikle elektrikli otomobillerin ithalatında ciddi değişikliklere yol açacak gibi görünüyor. Türkiye'nin Resmi Gazete’de yayımlanan kararına göre, 7 Temmuz 2024 itibariyle Çin'den ithal edilen araçlara %10'luk gümrük vergisine ek olarak %40'lık bir ek vergi uygulanacak. Böylece Çin'den ithal edilen araçlara toplamda %50 oranında vergi yükü binecek.

ÇİN TİCARET BAKANLIĞI TEPKİ GÖSTERDİ

Bu kararın ardından, Çin Ticaret Bakanlığı'ndan Türkiye'ye yönelik sert bir tepki geldi. Çin, Türkiye'nin bu kararının ayrımcı olduğunu ve elektrikli otomobil tarifelerine dair alınan bu karara şiddetle karşı olduklarını belirtti. Çin Ticaret Bakanlığı, Türkiye'nin bu kararı geri alması gerektiğini ve Çinli firmaların haklarını savunmak için gerekli adımları atacaklarını açıkladı.

AB DE AYNI DOĞRULTUDA KARAR ALDI


Türkiye'nin ardından Avrupa Birliği de benzer bir adım attı. AB, 4 Temmuz 2024'ten itibaren Çin'den ithal edilen araçlara %38,1'e varan ek vergi uygulayacağını duyurdu. AB'nin bu kararı, Türkiye'nin aldığı karar ile paralellik gösteriyor ve Çinli araç üreticilerini zor durumda bırakacak gibi görünüyor.

EK VERGİ SEBEPLERİ


Türkiye'nin bu kararı almasının arkasında yatan sebepler arasında yerli otomotiv sektörünü koruma ve güçlendirme amacı yer alıyor. Türkiye, son yıllarda yerli otomobil üretimine büyük yatırımlar yapmış ve özellikle elektrikli otomobil alanında dünya pazarında rekabet edebilir bir konuma gelmeyi hedeflemiştir. Çin'den ithal edilen araçlara getirilen ek vergi, yerli üreticilerin pazar payını artırmayı ve ithalatı azaltmayı amaçlayan bir hamle olarak değerlendiriliyor.

Çin Ticaret Bakanlığı'nın Türkiye'ye yönelik sert tepkisi, iki ülke arasındaki ticari ilişkileri zora sokabilir. Çin, dünya genelinde büyük bir otomobil üreticisi ve ihracatçısı konumunda bulunuyor. Türkiye'nin bu kararı, Çinli üreticilerin Türkiye pazarındaki rekabet gücünü azaltacak ve bu durum, Çin'in ticaret politikalarında bazı değişikliklere gitmesine yol açabilir. Çin, Türkiye'ye yönelik olarak bazı misilleme kararları alabilir veya alternatif pazar arayışlarına girebilir.

Türkiye'nin aldığı bu kararın ekonomiye etkileri ise çok yönlü olacaktır. Kısa vadede, ithalatın azalması ve yerli üretimin desteklenmesiyle birlikte ekonomik bir canlanma beklenebilir. Ancak uzun vadede, Çin'in Türkiye'ye yönelik olarak alacağı olası misilleme kararları ve bu durumun iki ülke arasındaki ticari ilişkileri nasıl etkileyeceği dikkatle izlenmelidir.

Türkiye'nin Çin'den ithal edilen araçlara getirdiği %40 ek vergi kararı, uluslararası ticaret dengelerinde önemli değişikliklere yol açabilir. Hem Türkiye'nin yerli otomotiv sektörünü koruma çabaları hem de Çin'in bu karara karşı gösterdiği sert tepki, önümüzdeki dönemde iki ülke arasındaki ticari ilişkileri şekillendirecek önemli unsurlar arasında yer alıyor.

KAYNAK

İLGİLİ HABERLER